BEWONERS..|. COMMUNICATIE..|. HUISBEZOEK..|. FESTIVITEITEN..

 

VERSLAG VAN EEN HUISBEZOEK    TERUG TERUG

Stimulering
Voor het afkoppelen van de woningen op de stuwwal is gekozen voor een persoonlijke benadering van de bewoners vanwege de diversiteit van de woningen en percelen.
Alle bewoners hebben meerdere malen de gelegenheid gehad om zich aan te melden voor de afkoppelcampagnes.

In eerste instantie is de aanmelding gestimuleerd d.m.v. een prijsvraag waarna op de eerste bewonersavonden in december 1999 20 prijswinnaars werden getrokken.
Voor deze bewoners zouden de afkoppelwerkzaamheden volledig worden vergoed.
Later, toen er een ook bij de projectleiding een beter overzicht in de financiën was, is besloten om alle afkoppelcampagnes volledig te vergoeden.

In totaal zijn er 4 afkoppelcampagnes geweest.

Een persoonlijke benadering

Nadat de bewoners zich hadden aangemeld zijn voor al deze bewoners huisbezoeken ingepland.
Gemiddeld duurde deze "afkoppelgesprekken" één uur.
Zo'n afkoppelgesprek begon aan de "keukentafel".
Allereerst werd een korte toelichting aan de bewoners gegeven wat precies de bedoeling is van het afkoppelgesprek.
Eventuele vragen van de bewoners werden natuurlijk ook beantwoord.

Na deze korte inleiding werd een standaard vragenlijst doorlopen.
Deze vragenlijst was met name van belang om te achterhalen of infiltratie in de tuin mogelijk is, maar ook of dit geen schadelijke gevolgen bij bijvoorbeeld buren kan opleveren.

Een blanco overeenkomst
Uitwerking van het ontwerp

Nadat al deze basisgegevens bekend waren was het tijd om de woning langs te lopen en voor elke regenpijp een oplossing te bedenken.
Hiervoor werd gebruik gemaakt van een tekening, met daarop de woning en de tuin.
Alle regenpijpen en belangrijke objecten in de tuin (zoals vijvers, muurtjes, terrassen, bomen e.d.) konden hierop worden aangegeven.
Naast deze tekening werd er van elke regenpijp en belangrijk object een foto gemaakt. Dit bleek met name tijdens het uitwerken van het ontwerp erg handig.
Al tijdens het rondlopen in de tuin werd samen met de bewoner tot een oplossing gekomen. Deze werd eveneens op de tekening ingeschetst.
Bewoners konden hierbij hun wensen en/of ideeën aangeven, hiermee werd zoveel mogelijk rekening gehouden tijdens het uitwerken van de ontwerpen.
Echter soms bleken deze wensen technisch niet haalbaar of vielen zij buiten de budgetten van het "water werkt" project.
Nadat alle gegevens bekend waren kon het ontwerp nader uitgewerkt worden.
Het ontwerp bestond uit een geschreven tekst met daarin per regenpijp vermeld welke werkzaamheden verricht dienen te worden en een tekening, met het ontwerp.

 

De overeenkomst is na het huisbezoek flink aangevuld
Overeenkomst met bewoner

Het ontwerp (zowel de tekst als de tekening) werd vervolgens in tweevoud aan de bewoners toegezonden.
De bewoners werden verzocht één getekend exemplaar naar "Water Werkt!" te retourneren.
Deze handtekening was niet echt bindend, maar diende er meer voor om naar de aannemer duidelijk te maken wat er met de bewoners was afgesproken.
Op basis van de getekende ontwerpen maakte zij hun offerte. Tijdens de uitvoering was het echter nog wel mogelijk om kleine wijzigingen door te voeren.
Soms bleek echter dat de bewoners inmiddels nieuwe ideeën hadden opgedaan, het ontwerp werd hierop aangepast.
Soms was het nodig om nogmaals een huisbezoek af te leggen. Andere keren kwamen de bewoners naar het "water Werkt" informatiepunt in museum Mooi Nederland.

 

Een getekende overeenkomst met de bewoner
Aanvullende werkzaamheden

Vanuit het "water werkt" project werden alleen die werkzaamheden vergoed die strikt noodzakelijk zijn.
Waterbesparingssystemen, houten regentonnen, vijvers e.d. vielen hier niet onder.
De bewoners waren echter vrij om de aannemer zelf te benaderen om deze werkzaamheden voor eigen kosten gelijktijdig uit te laten voeren.
Een groot aantal bewoners heeft dit 'natuurlijk moment' benut om de aannemer in te huren om aansluitend het terras of de oprit opnieuw aan laten leggen.